salam to All.


Monday, December 16, 2013

Terusik

Agak lama berdiam diri dari blog,
maafkan jika ada yang meninjau dan hampa kerana tiada post terbaru.
1) Lappy sudah uzur, sudah tiba masa mengundur diri dari maya, dan dengan berat hati, terpaksa juga melepas kan dia pergi, kehilangan ini sungguh terkesan, kerana secara tidak sedar, lappy sudah menjadi sebahagian dari rutin hidup antara nyata dan maya. Bersemadilah dengan tenang..(errrkkk...jasadnya masih tersadai di bilik, perlukah di adakan acara pengebumian buat nya???)  Sedikit harapan untuk mengembalikan kehidupanya sudah punah...."model lama ni kak, tak ada spare part dah"...itu kata boy yang tersenyum gelihati di kedai 'repair almost anything' di ibu kota. Mungkin dia bergelak dalam hati..maklum, orang dah pakai model senipis kertas dan sepantas ferarri, aku masih mengusung laptop yang beratnya macam batu lesung kat rumah nenek.....sighhhh...keluhan sarat dengan kesalan di lepaskan...berkerut juga memikirkan files yang banyak yang belum di transfer ke external hard disc. File Kerja pejabat juga banyak yang belum di pindah ke desktop ofis...fuhhhh...minggu seterusnya akan menjadi satu minggu yang panjang untuk seorang aku...

2) Cuti sekolah sudah bermula, dengan itu juga anak lelaki ku merenget untuk balik kampung. Katanya tahun ini dia tidak mahu ke Sabah, rumah nenek sebelah bapanya. Dia bertegas ingin ke rumah kakak ku di Kelantan. Dalam membelek-belek budget untuk mengirim dia ke sana, kakak membeli tiket kapalterbang untuk aku dan dia, 'pulanglah sekali, dah lama u tak balik kampung' itu kata kakak. Aku akur.
Sejak arwah mak pergi setahun lalu, aku cuma balik sekali saja, waktu IdilAdha tahun lepas. Secara spontan mengambil cuti seminggu menghuru-harakan jadual kerja pejabat ku. Dengan 'kematian' lappy juga menjadi isu utama yang harus di selesaikan. Aduhhhh...aturan hidup kita cuma boleh dirancang, tetapi total perlaksanaanya masih di ketentuan Dia, di Atas sana. Kami terus saja berkemas dan menaiki pesawat awal pagi ke kota Bharu. Musim tengkujuh menyambut ketibaan kami dengan hujan renyai . Pendaratan pesawat tergendala sebentar, terkulat-kulat aku menelan debar dan gayat bila pesawat terpaksa berlegar-legar agak lama sebelum di benarkan mendarat. Pilihan untuk senyap tanpa apa-apa pengumuman dari pilot atau co-pilot juga membuat penumpang agak cemas, saling berpandangan dan berdoa. alhamdulillah, semuanya berakhir dengan baik.

3) Sungguh rindu dengan suasana kampung. Aku ambil peluang bersantai dan menikmati suasana di negeri Cik Siti wan kembang dengan aman. Suara curahan hujan menimpa bumi seperti melagukan irama rindu seorang pengembara lara. Mungkin aku selesa dengan hujan tanpa henti, awan hitam berkepul, langit yang sentiasa kelabu tidak merisaukan aku kerana aku cuma duduk-duduk saja di rumah. Tidak perlu keluar berurusan kemana-mana.
Tanpa sedar negeri jiran sudah dinaiki air, Kuantan dan Kemaman mula di limpahi bah yang besar. Meseg dari watsup mula bersesak masuk tanpa henti. liputan langsung dari kawan-kawan di merata daerah mula mengisi ruang cuti ku. Ya Allah, selamat kan lah mereka yang di landa musibah, berilah mereka kesabaran dan permudahkan lah semua urusan mereka. Hanya doa yang mampu di panjatkan. Hujan dan hujan sepanjang 8 hari aku di Pantai Timur. Dua hari pulang ke rumah mak, tempat aku di besarkan, menziarah pusara, mnggeledah barang-barang lama......mengimbau semua kenangan yang kemas tersimpan di rumah itu. Begitu cepatnya masa meninggalkan kita, usia yang semakin meningkat menjadikan aku lebih mudah terusik, kenangan yang dulunya manis dan nakal bertukar kepada sayu, tersentuh hati melihat gambar-gambar sahabat di zaman persekolahan. ahhhh..rindunya pada detik-detik lampau. Melancholic . Aku sering begitu bila berada di rumah kayu kampung dengan teduhan pohon rendang di kelilingnya. Renyai hujan dan mendung seperti memberi tema latar yang sesuai untuk mood begitu. :))))

4) Memulakan jejak kasih mencari teman-teman lama. Sungguh mudah!! Era watsup yang masih percuma menjadikan pencarian agak  santai. Wahhhhh..sahabat-sahabat yang berpuluh tahun tidak berhubung mula memenuhi ruang group watsup ku, satu kemenangan peribadi bila dapat mengeratkan kembali silatulrahim yang sudah lama terputus! Pernah aku tulis tentang Nong dalam entry 'sambal tempoyak bilis ' dulu, Paling seronok bila dapat berhubung kembali dengan 4sekawan ku dulu, Nong, Fidah, Bihah, dan aku, gambar-gambar kami di asrama bergaya sakan mengisi masa sebelum SPM menjadi tatapan waktu terluang. Gelak sakan anak ku melihat gambar kami. Nong jauh di Brunei, Fidah di Alor Star, aku dan Bihah di KL, dan kami dapat bersembang serentak sebelum tidur, satu keajaipan maya yang harus aku tabik spring!! . Tidak kurang juga semua sahabat lain yang aku kasihi selamanya. Semoga persahabatan ini terjalin hingga ke hujung nyawa. (okey, sekarang pasang cd Sheila Majid. lagu selamanya menjadi kegemaran ku)...

**********saya sambung kemudian, line sudah tenat********

2 comments:

  1. ehh hi lannn! ;) bila nak buat buku travelogue you tu, banyak benar dah gambar dan cerita tersimpan.. :)

    ReplyDelete